De Vegetabulls van Jack Bean

Chili, burgers, salades… de gerechten van Jack Bean zijn niet alleen betaalbaar maar ‘toevallig’ ook 100% plantaardig. Volgens de eigenaren zónder het geiten-wollen-sokken-en-alles-op-Instagram-effect, maar gewoon omdat je ook zonder dat stukje vlees heel lekker kunt eten.

 

 

“I’m green and it’ll do fine. It’s beautiful, and I think it’s what I wanna be.” Kermit zei het al in 1970. Dit citaat prijkt naast andere uit ‘Jack and the Beanstalk’ op de muren en kaarten van Jack Bean, samen met de imposante ‘Vegetabull’ en de 5 pijlers van hun missiestatement. Maar nergens het woord ‘vegan’, en al zeker niet prominent op de gevel. Mathijs: “Als je gaat schreeuwen, lopen mensen er in een grote boog omheen. We laten liever terloops zien dat 100% plantaardige maaltijden superlekker én eenvoudig kunnen zijn. Zodat we bijdragen aan de transitie naar een duurzaam dieet.”

Jack Bean stimuleert een nieuw eetpatroon, omdat de huidige groei in vleesconsumptie niet houdbaar is voor de planeet. “Als landen als India en China net zo veel vlees gaan eten als wij, is er niet eens genoeg grond om gewassen voor al die dieren te verbouwen. Jack Bean speelt in op inspireren en leren dat je maaltijd ook zonder vleeselement gewoon lekker en voedzaam kan zijn. Hier zagen we een grote behoefte zagen die niet werd bediend.”

Jack Bean is primair op het werkende publiek gericht. “Even snel lunchen of wat halen onderweg naar huis. De vegan crowd is uiteraard ook belangrijk, maar het gros van onze gasten is gewoon flexitariër. Mensen die voor de lunch of ’s avonds even iets gezonds willen eten voor een goede prijs. En dat is dan toevallig plantaardig.”

Onbemande kassa’s

De digitale poot van Jack Bean is erg belangrijk. "Toen we hier begonnen, gingen we voor betaalbaar eten. Daarbij deden we de aanname dat als we technologie slim konden gebruiken zonder op gastvrijheid in te leveren, dit voor ons én de gasten financieel wenselijk kon zijn. Het idee dat je op je gemakje kunt bekijken wat je wilt, dat is iets waar ik wel erg in geloofde. Dat zag ik in Nederland nog niet op die manier terug. En gelukkig kwam ik er achter dat ik dat niet zelf hoefde te ontwikkelen, omdat Eijsink hier al mee bezig was!"

Mathijs zag de selfservicekiosk met bestelsite op de Horecava. "De combinatie van offline en online dezelfde user experience in de winkel was voor ons super. Ik had hiervoor al met heel wat contentmanagementsystemen gewerkt, en kan zeggen dat booq echt supersolide in elkaar steekt. Daarbij vroegen we ons wel af: hoe gaan mensen reageren als er geen bemande kassa is? Nou, dat bleek echt geen probleem."

"We hebben bewust onze kiosken dicht op de keuken geplaatst, zodat je fysiek nooit meer dan een meter van een medewerker af staat. Zij groeten je bij binnenkomst en zijn er gewoon voor vragen. Het werkt supergoed. En we zien ook dat al best veel mensen online bestellen en het later af komen halen. Bijvoorbeeld op kantoor voor vertrek even snel je order plaatsen, je spullen inpakken en dan onderweg naar de trein je eten ophalen. Ideaal."

Koppeling bestelwebsite aan Kitchen Manager

Naast de bestelwebsite en selfordersystemen van booq, maakt Jack Bean ook gebruik van de Kitchen Manager om bestellingen die via de selfserviceschermen en webshop binnenkomen te stroomlijnen. Deze kunnen vervolgens bij een afhaalscherm met het bijbehoorde bestelnummer worden afgehaald.

Ook zin in zo'n heerlijke plantaardige burger of bowl? Of benieuwd naar de bestelwebsite? Neem een kijkje op jackbean.nl