AVIA Weghorst: van brandstof tanken naar energie afhalen

Ontspannen vergaderen, een heerlijk verse avondmaaltijd afhalen en meteen je online bestelde boodschappen van de supermarkt plús je boeken van de boekwinkel meenemen. Misschien ter plekke nog even tanken. En dan ontspannen naar huis. Niek Weghorst, commercieel verantwoordelijke bij AVIA Weghorst, zet in op een grootschalige energietransitie: van brandstof tanken naar energie afhalen!

De energie- en brandstof of choice verandert met de jaren mee, maar gemak dient altijd de mens. Daarom begon de overgrootvader van Niek in 1931 met het aan huis brengen van turf en kool: een extra stukje service. Later werd dat vloeibare olie in tinnen jerrycans en toen in de jaren ’50 de eerste motorbrandstoffen zoals petroleum een feit waren, opende de familie het eerste tankstation van Borne. Niek: “Mijn overgrootvader had eerst een handelsbedrijf in de inkoop en verkoop van vaste en vloeibare brandstof. Toen er steeds meer gemotoriseerd verkeer kwam, groeide dat in de loop der jaren steeds verder.” Na het starten van een tankstation kwam er een kleine shop met gemaksproducten. Daarnaast konden bezoekers er ook terecht voor wat technische diensten, zoals het inbouwen van radio’s – garages zoals we die nu kennen,  bestonden in die tijd nog niet. “Uiteindelijk werd het alles in één: een tankstation, garage en supermarkt.”

Geoliede familie

Niek is de vierde generatie Weghorst in de zaak: “Ik heb nooit druk gevoeld om in het bedrijf te moeten werken, hoewel ik als kind al wel graag hielp met auto’s wassen en meerijden in de tankwagens. Na mijn studie begon ik eerst in de mode, daarna in de makelaardij.” Maar de olie kroop toch waar het niet gaan kan. Inmiddels is Niek al weer vijf jaar werkzaam voor AVIA Weghorst, waarvan drie jaar als commercieel verantwoordelijke.

AVIA Weghorst heeft 128 vestigingen door heel Noordoost-Nederland. Het bemande deel voert de naam AVIA, onbemande stations de naam Xpress. Bij elke locatie doet de familie er alles aan om hun bezoekers tevreden te maken.

Goed toeven

Voor AVIA Weghorst betekent de beste service bieden dat je nooit klaar bent met ontwikkelen. “Wij kijken continu vooruit naar waar we naartoe moeten werken. Als je wacht op de wensen van je klant of de markt, ben je te laat. Het is de kunst om voorop te blijven lopen.” En dus worden de grotere bemande locaties omgevormd tot fullservicepoints.

Aan de Diamantstraat in Hengelo staat een vestiging van het splinternieuwe concept: gezellige zitgelegenheid, supernette sanitaire voorzieningen en een uitgebreide foodcourt waar gasten – want Niek spreekt nooit over klanten, altijd over gasten – de hele dag door heerlijk eten kunnen bestellen. Een plek vol lokale producten en een warme inrichting van natuurlijke materialen, waar het goed toeven is. “Mensen moeten hier niet alleen naartoe komen om te tanken, maar vooral ook voor een gezellig rustmoment, een meeting met klanten, een heerlijk ontbijt, koffie met iets erbij, een uitgebreide lunch en zelfs complete, gezonde maaltijden. Denk aan verse smoothies, luxe broodjes, soepen, pizza’s, pasta’s en volwaardige hoofdgerechten. Alles vers met een groot deel verantwoordelijke producten van lokale ondernemers. Als lokale speler vinden we dat belangrijk, samenwerken met je omgeving.”

Energie afhalen

Kom je als gast binnen bij dit nieuwe fullservicelocatie, dan vind je naast ‘gewone’ kassa’s ook twee speciale bestelzuilen, waarbij je zelf je bestelling kunt aantikken en afrekenen. Dankzij een koppeling met bestelschermen in de keuken weten de koks daar precies wat ze vervolgens voor je moeten maken. Op het afhaalscherm zie je wanneer jouw maaltijd op de balie wacht. Weg met wachttijden: superhandig! Maar AVIA wil altijd méér. Niek: “Onze producten zijn ook voor mensen die niet in de gelegenheid zijn zelf langs te komen. Zij kunnen via de webshop  bestellen, dan bezorgen wij hun producten met een elektrische voertuig!”

Totaaloplossing met bestelzuilen

In de nieuwe flagstore te Hengelo maakt AVIA gebruik van totaaloplossing booq; ze kozen voor een kassa, bestelzuilen, bar- en keukenmanagement én personeelsplanning in één. Niek Weghorst van AVIA: “Het is belangrijk om een sterk merk, met goede uitstraling, goede materialen en goede service te hebben. Binnen onze branche zijn kassasystemen helaas vaak weinig vernieuwend; niet geschikt voor onze moderne aanpak. We hadden dus behoefte aan een partij die onze totale dienstverlening kon ondersteunen. Eijsink biedt daarbij meer dan software. We hebben dezelfde manier van werken en communiceren. Doen wat je zegt en gewoon zorgen dat je er samen een succes van maakt!”

Wil jij net als AVIA Weghorst bestelzuilen in jouw zaak voor meer gemak, minder wachtrijen en snellere service? Neem vrijblijvend contact met ons op.