Webshop beginnen? Dit moet je weten

Door Daan

Wie droomt er nu niet van? Een eigen winkel waar je producten inkoopt of zelf maakt en die vervolgens weer verkoopt aan anderen. Je kunt natuurlijk een winkel beginnen in een mooi pand, maar een webshop is zeker zo gemakkelijk. Het begint allemaal met je idee, een concept waar je heilig in gelooft. Zolang je zelf helemaal achter jouw concept staat, zal je het doorzettingsvermogen en de overtuigingskracht hebben om het daadwerkelijk te realiseren. Maar wat komt er allemaal bij kijken bij het opstarten van een webshop? In dit blog nemen we je in grote lijnen mee in dit proces.

 

Het doen van marktonderzoek

Het is belangrijk om te weten waar je klanten naar op zoek zijn en waar voor jou de kansen liggen in de markt. Doe daarom zorgvuldig marktonderzoek voordat je verder gaat met het ontwikkelen van het concept van je webshop. Het begint met het onderzoeken wie je klanten zijn. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke concurrenten zich in de markt bevinden. Als je dit allemaal in het vizier hebt kun je gaan uitwerken hoe jouw webshop zich gaat onderscheiden van deze concurrenten.

 

Opstellen van een ondernemingsplan en je concept

Je ondernemingsplan is de grote start van je webwinkel. Nu je weet waar je kansen liggen en je echt wilt starten is het als eerste van belang om duidelijk het concept uit te werken. Wat wil je precies doen en wat heb je ervoor nodig? Maak een gedetailleerd plan en stel de begroting op. Wat zijn je kosten en hoe kun je deze kosten eventueel nog lager krijgen? Onderdelen van het ondernemingsplan zijn onder andere ondernemingsdoelstellingen, financiële planning, hoe je onderneming en je netwerk (leveranciers etc.) eruit komt te zien. Dit lijkt veel werk en een saaie bedoening maar dit gaat later zijn vruchten afwerpen. Door vooraf in te schatten wat je kunt omzetten, voorkom je teleurstellingen. Daarnaast geeft een duidelijk doel houvast aan alles wat je gaat doen met je webshop.

 

Aanvragen van een btw-nummer bij de KVK

Een onderdeel van het ondernemingsplan is het beschrijven van je onderneming. Hierin wordt vermeld wat je btw-nummer is. Deze dien je aan te vragen bij De Kamer van Koophandel. De KvK gebruikt criteria om te bepalen of u een onderneming heeft. Deze sluiten aan bij de criteria die de Belastingdienst gebruikt om te bepalen of je btw-plichtig bent.

 

Registreren van domeinnaam

Als je alles heb uitgewerkt kan je starten met je webshop. Voor de webshop kies je een domeinnaam: de url. Er zijn verschillende plekken waar te zien is of de domeinnaam die je in gedachten hebt al bezet is of niet. Het is goed om te controleren of de naam of het internetadres niet al bezet is, bijvoorbeeld via het SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Kies een domeinnaam die niet te lang is en die past bij je bedrijf, dienstverlening en concept. Kijk ook in Google wat je tegenkomt als je gaat googlen op je gewenste bedrijfsnaam.

 

Het uitzoeken van een CMS en afrekensysteem

Gelukkig hoef je hier niet lang over na te denken. Hier komen wij je te hulp. Het is van belang dat het uiterlijk van je webshop er betrouwbaar uitziet en de klant overhaalt je product aan te schaffen. Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw webshop uniek is en eruit springt ten opzichte van andere webwinkels. Maar wat zeker ook zo belangrijk is dat de webshop gemakkelijk en overzichtelijk is, zowel voor als achter de schermen. Met ons overzichtelijk CMS-systeem is het gemakkelijk om producten toe te voegen en aan te passen, zonder dat je talloze schermen door hoeft.

 

Het vinden van leveranciers en logistieke oplossingen

Als je iets wilt verkopen moet je uiteraard producten hebben om te verkopen. Het klinkt heel gemakkelijk maar soms is het best lastig de juiste leverancier te vinden. Bij veel leveranciers heb je te maken met een minimaal orderbedrag waardoor jouw inkoop een hoog prijskaartje met zich meebrengt. Een goed alternatief zou kunnen zijn om gebruik te maken van dropshipping. Hierdoor gaat de bestelling die gedaan wordt op je webshop gelijk naar de groothandel die vervolgens de bestelling klaarmaakt voor het verzenden naar de klant. Met dropshipping loop je niet het risico met grote voorraden te blijven zitten. Echter zal je wel verantwoordelijk blijven wanneer er iets niet goed gaat. Hier zul je goede afspraken over moeten maken met je dropshipleverancier.

 

Wet- en regelgeving van webshops

Bij het verkopen van producten komen ook een aantal regels kijken. Je hoopt dat je klanten helemaal tevreden zijn met de producten, maar mochten ze toch iets willen terugsturen dien je dit correct af te handelen. Je moet bijvoorbeeld de klant laten weten dat ze het product retour mogen sturen, dit vermeld je in de algemene voorwaarden. Hier worden zaken vermeld zoals regels over levertijden, betaling, geschillen en garantie. Ook dien je een orderbevestiging te sturen met daarop de juiste informatie van je webshop. De orderbevestiging wordt vanuit ons systeem automatisch verzonden naar de klant. Vermeld alles correct op de website en de orderbevestiging zodat er geen misverstanden ontstaan.

 

Maak reclame voor je webshop

Als je begint kom je niet automatisch bovenaan in Google te staan, hiervoor moet ook actie ondernomen worden. Zorg voor de juiste content en doe onderzoek of het adverteren in Google iets voor jou is. Gebruik ook andere kanalen zoals social media om meer bekendheid te creëren.

Heb je deze stappen allemaal geregeld, dan ben je klaar voor het opstarten van een webshop. Wij begrijpen dat het best veel is om allemaal alleen te doen. Daarom biedt booq meerdere mogelijkheden om je te hulp te schieten met veel van deze onderdelen. Wil je bijvoorbeeld hulp bij je online marketing? Neem gerust contact met ons op als je nog vragen hebt over alles wat komt kijken bij het runnen van een webshop.