Stimuleer je online verkoop van maaltijden met deze 5 tips

Door Michael

Door de gedwongen horecasluiting moet de omzet nu komen uit afhalen en bezorgen. Maar omdat hierdoor veel meer bestelwebsites actief zijn dan enkele maanden geleden, wordt de concurrentie online steeds groter. Hoe zorg je er dan voor dat gasten toch kiezen voor jóuw bestelwebsite? En dat ze deze eenvoudig kunnen vinden? Met deze gratis tips stimuleer je eenvoudig jouw online verkoop!

 

1. Gebruik ál je kanalen om je bestelsite te promoten

Natuurlijk link je vanaf je eigen website door naar je bestelwebsite. Maar hoe duidelijk is die knop? Zit die direct op de homepage groot in beeld, of wordt eerst ergens anders je aandacht door getrokken? En los van je eigen website, waar promoot je dan nog meer je bestelsite?

Gebruik sowieso je social media: zet regelmatig nieuwe acties, beelden van je team of bijvoorbeeld foto’s van heerlijke bezorggerechten op je kanalen. Mét een link naar je bestelwebsite. Zo herinner je steeds opnieuw je volgers aan het bestaan hiervan en denken ze sneller aan jouw zaak als ze online wat bestellen. Voor een klein bedrag aan advertentiekosten kun je op Facebook je social posts ook nog een veel groter bereik geven in je regio, zodat meer potentiële gasten je leren kennen!

 

2. Zorg voor leuke acties met een unieke twist

Door het grote aanbod wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden met een lekkere hamburger of een goede portie spareribs. Lastig, want dat is nu belangrijker dan ooit. Zorg daarom voor een ‘signature dish’ of regelmatig wisselende acties waarmee jij eruit springt. Speel daarbij in op de groeiende vraag naar beleving en vermaak in deze rare tijden. Bied bijvoorbeeld een kerstdiner aan met voor elke eter een grappig verrassingscadeautje. Maak een pakket met huisgemaakte kerstkoeken en allerlei versiersels, zodat kinderen ze zelf thuis kunnen versieren. Of regel een flinke schaal met hapjes plus een escape room spel, voor een compleet verzorgde spelletjesavond.

 

3. Schrijf je bestelwebsite voor je doelgroep

Stel, je gast heeft zin in kipsaté en gaat Googlen naar mogelijkheden in de buurt. Op de website van het eerste restaurant staat: ‘kipsaté met friet of brood’. Op de tweede staat ‘malse kipsaté met huisgemaakte satésaus, frisse atjar en Belgische frieten/Oerbrood van het huis’ – voor een soortgelijke prijs. Die tweede optie krijgt dan 9 van de 10 keer de voorkeur.

Gedetailleerde beschrijvingen doen het namelijk beter dan hele korte. Beschrijf daarom je gerecht zo dat het meteen doet watertanden. Denk bij creatieve naamgeving van je gerechten ook aan hoe jouw doelgroep online zoekt. Want als jouw befaamde cheeseburger bijvoorbeeld enkel als ‘Burgermeester Queso’ op de kaart staat, zal Google deze niet snel adviseren als iemand zoekt naar cheeseburgers in jouw regio.

En kunnen je gasten eenvoudig allergenen of ‘dieetvoorkeuren’ inzien per gerecht: vegetarisch, vegan, lactose, gluten, noten? Of misschien zelfs gerechten filteren op basis van allergenen en dieet? Ook dat kan een hele nieuwe doelgroep over de streep trekken – maak gebruik van de mogelijkheden binnen jouw bestelsite. 

 

4. Zet áltijd aantrekkelijke foto’s bij je gerechten

Een foto van jouw prachtige sushirollen met zalm of smakelijke kapsalon met kipdöner doet het beter dan 1000 woorden. Een mooie foto bij elk gerecht op je bestelwebsite trekt daarom méér potentiële klanten over de streep dan een ‘kale’ tekstuele beschrijving. Een professionele horecafotograaf kan in no time je hele menu aantrekkelijk op de foto zetten (zelfs in 360°). Past deze nu niet in het budget? Met een wit laken of mooie houten tafel, natuurlijk licht en een smartphone met goede camera kom je ook een hele eind!

 

5. Verbeter je online upselling

Het mooie aan een bestelwebsite is dat je vragen rondom upselling kunt automatiseren, zodat deze nóóit vergeten kunnen worden. Je gasten zijn vaak bereid nu meer per bestelling uit te geven dan voor de coronacrisis, omdat ze meer op zoek zijn naar meer beleving en luxe; het instellen van slimme upselling kan je echt procenten aan extra omzet opleveren.

Extra toppings voor op je pizza, friet of poké bowl bijvoorbeeld. Huisgemaakte desserts bij het diner. Aantrekkelijke combideals met een extra snack of drankje. Kijk wat past bij jouw aanbod en experimenteer met je upselling – zo ontdek je al snel wat je doelgroep waardeert én hoeveel voordelen het biedt.

 

Nog geen bestelwebsite, maar wel interesse? Wij kunnen deze eenvoudig en snel voor je realiseren: vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden!