SSL: een pré voor websites, een must voor webshops

Door

Is het je wel eens opgevallen dat de URL’s van sommige websites beginnen met ‘http://’ en andere met ‘https://’? En dat de laatste variant vaak in het groen wordt weergegeven? Misschien viel het je op toen je websites bezocht waar gevoelige informatie ingevuld moest worden, bijvoorbeeld bij het doen van een betaling of tijdens het inloggen op een online dienst. De oplettende internetter ziet ook een icoontje van een slotje in de adresbalk staan. Waar komen deze schijnbaar kleine toevoegingen vandaan en wat kunnen ze voor jou en je eigen website betekenen?

 

Het SSL-certificaat

Simpel gesteld betekent HTTPS, het slotje en de groene kleur dat de verbinding van de website is gecodeerd. De data wordt dan versleuteld verzonden tussen computer en server. Dit kunnen bijvoorbeeld betaalgegevens zijn die ingevuld worden bij een bestelling, of wachtwoorden die worden gebruikt om ergens in te loggen. Door de beveiliging kunnen hackers geen data van de website onderscheppen. De technologie die dit mogelijk maakt heet SSL. Dit is de Engelse afkorting voor ‘Secure Sockets Layer’. Allemaal leuk en aardig, maar heb je dat wel echt nodig?

 

Waarom SSL voor je webshop belangrijk is

Een webshop kan eigenlijk niet zonder een SSL-certificaat, en wel om de volgende redenen:

  • Door je website te certificeren met SSL, bescherm je de gegevens van je klanten. De persoonlijke gegevens die klanten op jouw website invullen, worden versleuteld verzonden en vallen daarmee niet ten prooi aan kwaadwillende personen.
  • De meeste keurmerken voor webshops verplichten het gebruik van SSL. Bovendien ben je ook bij de wet verplicht om je klanten zo goed mogelijk te beschermen tegen gegevensdiefstal.
  • Het gebruik van SSL zorgt voor een betrouwbare uitstraling van je webshop, waardoor klanten eerder tot aankoop zullen overgaan. En een hogere conversie betekent meer omzet voor jou!
  •  

Is SSL goed voor je vindbaarheid?

Ja! Wist je dat SSL deel uitmaakt van het zoekalgoritme van Google? Sterker nog: Google wil het gebruik van SSL in de toekomst steeds zwaarder laten wegen in hun zoekresultaten. Omdat Google internetgebruikers een zo veilig mogelijke ervaring wil bieden, zien zij het liefst dat alle websites middels HTTPS beveiligd zijn. Het maakt niet uit of het dan een website met alleen een contactformulier of een webwinkel betreft. Wanneer je website dus niet SSL-gecertificeerd is, bestaat de kans dat je website lager rankt in Google.

In de toekomst wil Google in haar Chromebrowser bovendien gebruik gaan maken van meldingen die de gebruiker waarschuwen dat de website geen SSL-certificaat heeft. Als een klant bijvoorbeeld een contactformulier invult, zal deze een melding krijgen dat de verbinding niet veilig is. Uiteraard zal zo’n pop-up de websitebezoeker afschrikken, waardoor het aantal conversies aanzienlijk zou kunnen dalen. Buiten webshops kunnen websites met andere doeleinden dus ook steeds meer de vruchten plukken van een SSL-certificaat.  

Kortom, door SSL toe te passen op jouw website:

  • Beveilig je de gegevens van jouw klanten;
  • Zorg je voor een betrouwbare uitstraling van jouw website;
  • Komt je website hoger in de zoekresultaten terecht dan zonder SSL-certificaat;
  • Krijg je niet te maken met lastige meldingen die je klanten afschrikken als zij gegevens invullen;
  • Zorg je ervoor dat je conversies niet zullen teruglopen.
  •  

Zelf overstappen op SSL?

Ben jij ook overtuigd van de voordelen van een SSL-certificaat voor jouw website? Iedere website die wij opleveren wordt standaard al voorzien van een SSL-certificaat. Zorg dat je jouw concurrenten voor blijft door ook proactief naar HTTPS over te stappen. Wil je overstappen naar booq Websites/webshops? Wij helpen je hier graag mee!