In 5 stappen naar succesvol maaltijdbezorgen tijdens de coronacrisis

Door Sander

Nu de horeca opnieuw haar deuren heeft moeten sluiten vanwege de coronacrisis, openen en heropenen veel horecazaken hun afhaal- en bezorgmogelijkheden. Omdat je geen gasten meer mag ontvangen, is dit tenslotte een waardevol kanaal waarlangs je tóch omzet kunt genereren. Maar dat is niet het enige voordeel. Het verzorgen van afhaal- of bezorgmaaltijden is ook een marketingkanaal, en zorgt er voor dat je in beeld bent én blijft bij je doelgroep. Zodat ze je ook na deze gedeeltelijke lockdown nog steeds goed weten te vinden. Maar als je nog geen bestelwebsite hebt, waar moet je dan beginnen?

 

Vorig jaar werd er in Nederland maar liefst een miljard (!) omgezet aan maaltijdbezorging. Zeker de jongere generaties weten de bestelwebsites van hun favoriete zaken en natuurlijk Thuisbezorgd uitstekend te vinden. En dit jaar is de populariteit van maaltijden afhalen en laten bezorgen enkel gestegen door de coronacrisis. Omdat iedereen noodgedwongen meer thuis werkt en sowieso meer tijd thuis doorbrengt, zoeken we op namelijk manieren vormen van ontspanning en gemak. Kun je niet of minder naar je favoriete restaurants, dan haal je met een bestelde maaltijd die beleving tóch op een andere manier in huis. Maar voor jou als ondernemer komt daar natuurlijk best wat logistieke voorbereiding bij kijken. De volgende 5 stappen zorgen voor een vliegende start!

 

1. Zet je normale menu om naar een afhaal- en/of bezorgmenu

Bij de meeste restaurants leent niet het hele menu zich voor bezorging. De kwaliteit van het gerecht gaat bijvoorbeeld te veel achteruit als het lang moet staan, of een onderdeel kan smelten, of het vlees gaart tijdens de bezorging te ver door. Kies de gerechten die je makkelijk kunt maken, verpakken en vervoeren zonder veel kwaliteitsverlies, óf pas je gerechten hierop aan.

 

2. Zorg dat je de juiste verpakkingen hebt

Kartonnen dozen, papieren zakjes, foamborden, aluminium containers, plastic verpakkingen… Het aanbod is enorm en elke verpakking heeft andere kwaliteiten. Wil je bijvoorbeeld frietjes knapperig houden tijdens de bezorging, dan moeten ze niet in een afgesloten verpakking worden vervoerd. Vet of vochtig eten doet het niet goed in een kartonnen verpakking. Plastic en aluminium zijn veelzijdig maar niet duurzaam – dat kan ook relevant zijn voor jouw zaak. Lees je vooraf goed in, laat je informeren door je leverancier en praat eens met collega-ondernemers voordat je groot inslaat.

 

3. Kies de juiste online bestelkanalen

Als gasten bij jou kunnen afhalen of bestellen voor thuisbezorging, moet je ze dat natuurlijk vervolgens zo gemakkelijk mogelijk maken. Via je eigen bestelsite! Maak aantrekkelijke foto’s van je afhaalgerechten (of laat deze maken) zodat je vanzelf honger krijgt als je door je website scrollt. Met een bestelwebsite gekoppeld aan je POS systeem heb je meteen alle resultaten in één backoffice. En als je een bestelwebsite hebt waarbij je gasten zelf tijdsvakken kunt laten kiezen, kun je óók instellen dat elk tijdsvak maar X keer mag worden geboekt – zodat je keuken niet vastloopt tijdens piekmomenten. Maak het jezelf én je gasten gemakkelijk!

 

4. Bepaal of je de bezorging zelf wilt doen

Bezorg je zelf, dan heb je natuurlijk het meeste controle over het hele proces. Maar bij bezorging komen wel bezorgers én vervoersmiddelen kijken. Het kan zijn dat je die capaciteit en middelen niet hebt en liever de bezorgservice uitbesteedt aan bijvoorbeeld UberEats of Thuisbezorgd. Maak het jezelf vooral in de opstartfase niet te moeilijk.

 

5. Blijf je online zichtbaarheid stimuleren

Genereer zoveel mogelijk aandacht voor je bestelwebsite. Laat lokaal je afhaalmenu door de brievenbus posten, overweeg of je bij een grote aanbieder zoals Thuisbezorgd wil aansluiten en promoot natuurlijk je bestelwebsite via je social media. Bedenk wisselende acties die aansluiten bij de tijdsgeest: een voetbaldeal bijvoorbeeld, met diverse snacks en speciaalbieren. Een filmavondmenu met een gratis beker popcorn. Wees creatief en kijk wat past bij jouw zaak. Dan weet thuisbestellend Nederland je zeker te vinden!

 

Kunnen we je helpen bij het opzetten van een bestelsite? Gaaf, dat doen we graag! Neem snel contact met ons op, zodat je snel kan starten.