Belangrijke succesfactoren voor webshops

Door

Starten met je webshop is met ons CMS in een handomdraai gebeurd. Dankzij ons gestroomlijnde proces van ontwerp tot onwikkeling kun je al snel beginnen met verkopen! De webshop tot een succes maken blijkt echter vaak een iets lastigere klus te zijn. Wist je bijvoorbeeld dat bijna de helft van de nieuwe webwinkels binnen twee jaar alweer stopt met hun webshop? Daarnaast blijkt dat slechts 1 op de 5 ondernemers genoeg inkomsten genereert om rond te komen van hun webwinkel. Goede techniek en een mooi design is dus niet alleen genoeg om een webwinkel succesvol te maken. Maar gelukkig helpen wij je graag om van je webshop een succes te maken. In deze blog lees je hoe jouw webshop een overlevingskans heeft in het oerwoud van online shops.

 

Een webshop is net een ‘echte’ winkel

Eigenlijk zijn er niet zoveel verschillen tussen een succesvolle webshop en een succesvolle fysieke winkel. Zo wordt er in een fysieke winkel bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de indeling en rangschikking van producten. Op ooghoogte staan vaak de iets duurdere artikelen, en in het geval van eigen merken staat het huismerk op een prominente plek in het schap. Bij de kassa houdt het verleiden tot aankoop niet op en is er vaak de mogelijkheid nog even snel die Twix mee te nemen. Het is daarom van belang goed na te denken over de onderdelen op de homepage, welke producten een prominente plaats moeten krijgen, en over een heldere menustructuur van de webshop.

Snoepgoed bij de kassa

Net als in een supermarkt kun je bijvoorbeeld gerelateerde artikelen naast producten plaatsen, zodat je jouw klant kunt prikkelen om deze producten te bekijken, of beter nog: te kopen. Tevens kunnen bijbehorende producten worden getoond in de winkelwagen. Zo geef je jouw klant de kans om nog wat ‘snoepgoed’ mee te nemen bij de kassa.

Korting!

De van/voor-prijzen laten zien bij de producten zelf en in de winkelwagen is altijd slim. Zo laat je jouw klanten goed zien wat hun voordeel is. Mensen houden nu eenmaal van een koopje en willen altijd de bevestiging van een goede deal.

 

Duidelijke en snelle afhandeling

Klanten vinden het vervelend als ze in de winkel lang in de rij moeten staan of wanneer ze niet snel worden geholpen. Dit geldt ook voor het online winkelen: klanten vinden het vervelend als het afrekenen te lang duurt of pagina's met lange laadtijden. Het is dan ook belangrijk dat het plaatsen van een bestelling gemakkelijk en snel verloopt. Probeer dus altijd het aantal drempels en stappen tot een bestelling tot een minimum te beperken.

 

Communicatie met de klant

Bij het online shoppen willen klanten graag professioneel en snel worden geholpen. Een moderne oplossing om hier gehoor aan te geven is het aanbieden van livechat. Met een chat kunnen vragen en problemen van klanten snel en adequaat opgelost worden. Het is wel van belang ervoor te zorgen dat inkomende chats van klanten snel worden beantwoord: een klant die snelle hulp verwacht en dit vervolgens niet krijgt zal zich eerder gaan ergeren en eerder een negatieve ervaring met je webshop hebben. Het voordeel van livechat is de laagdrempelige manier om contact op te nemen. Omgekeerd biedt het jou als webshop-eigenaar de kans om vragen snel te beantwoorden om te voorkomen dat je klanten afhaken. Het geeft je daarnaast ook een actueel inkijkje in vragen die spelen bij klanten. Dit kan weer input zijn om de informatievoorziening van bepaalde pagina's of producten te verbeteren.

Unique Selling Points

De sterke punten van jouw webwinkel duidelijk overbrengen op je klant is belangrijk. Waarom moeten klanten juist bij jou kopen? Benadruk positieve aspecten zoals: gunstige levertijden, lage verzendkosten, lange garantie of laagdrempelige retourvoorwaarden indien deze van toepassing zijn. Deze kleine dingen kunnen een webwinkel boven de concurrenten doen uitstijgen. Bedenk een aantal punten die vertrouwen opwekken en waarmee jouw shop zich onderscheidt van de concurrent. Deze plaats je vervolgens op invloedrijke plekken op je website, zoals op je homepage en in het afrekenproces ter bevestiging.

Reviews

Je onderscheidende punten kunnen ook indirect naar voren komen in ervaringen van klanten middels reviews. Het integreren van je reviews op de website zorgt voor een betrouwbare uitstraling van je shop. De positieve reviews zullen natuurlijk wel eerst verdiend moeten worden met goede service en het nakomen van je beloftes.

Nieuwsbrief

Tot slot kun je contact houden met klanten door ze de optie te geven zich bij het afrekenen te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo kun je sneller e-mailadressen verzamelen van je klanten. Hierdoor is het mogelijk de klant op een later moment interessante aanbiedingen te sturen of andere gerelateerde producten te laten zien. Ook kun je klanten vragen een review te schrijven over de producten die ze bij jou hebben aangeschaft. Zo zorg je ervoor dat je klanten nog eens terugkeren!

 

Succesvolle webshop-checklist

Kortom, door de volgende stappen te volgen maak je van jouw webwinkel een succesverhaal:

  • Toon gerelateerde artikelen
  • Laat zien hoeveel iemand bespaart
  • Zorg dat klanten gemakkelijk kunnen afrekenen
  • Toon de actuele voorraad en levertijd zoveel mogelijk
  • Stel een livechatop in en beman deze op vaste tijden (het liefst ook in de avond)
  • Communiceer de voordelen van jouw webshop naar de klant
  • Pas klantenreviews toe
  • Laat klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief

 

Advies nodig bij het succesvol maken van je webshop?

Wij adviseren je graag over online zichtbaarheid en de verschillende onderdelen van je online marketingstrategie. Samen met jou komen we tot een maatwerk aanpak. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw webshop te bespreken.