3 voordelen van online bestellen in de horeca

Door Daan

Op zoek naar een fijn restaurant of een heerlijke maaltijd beginnen je gasten eigenlijk altijd online. Omnichannel werken en al je verkoopkanalen met elkaar integreren is daarbij een logische stap. Maar hoe kan je online bestellen eigenlijk optimaal samenvoegen met je bestaande werkprocessen? En wat levert je dat op? Hieronder 3 belangrijke voordelen van online bestellen!

 

1. Aantrekkelijke groeimarkt

Online eten bestellen stijgt al jaren enorm in populariteit. Logisch, want door het toevoegen van een extra kanaal is je verkoop niet meer beperkt door het aantal stoelen in je zaak. Je kunt natuurlijk telefonisch je afhaal- en bezorgmaaltijden regelen, maar een webshop biedt veel meer voordelen. Een webshop is relatief snel in je website te integreren, je stelt je ideale menu samen, voegt smakelijk afbeeldingen toe en laat klanten meteen online afrekenen. Ook komen de bestellingen automatisch binnen op je horeca kassasysteem (en eventueel in de keuken), en kun je consumentengedrag uit de bestellingen analyseren. Upselling is ook eenvoudig geprogrammeerd: bij bepaalde gerechten krijgen gasten automatisch bijpassende producten als suggestie. Zo profiteer je optimaal van online als extra verkoopkanaal.

 

2. Selfservice eenvoudiger

Wil je minder personeelskosten maken, toch de drukte kunnen opvangen én natuurlijk meer omzet zonder service in te leveren? Dan klinkt een bestelzuil als een slimme investering. Gasten kunnen zelf via de bestelwebsite in de bestelzuil hun bestelling ingeven, door middel van een duidelijk menu met mooie foto’s en betaling middels een pinterminal. De bestelling wordt direct geregistreerd in de kassa en doorgestuurd naar de keuken. De gast krijgt een bon en kan het gerecht ophalen wanneer deze gereed is, of neemt plaats in je zaak waarna de bestelling uitgeserveerd wordt. Ook bestelzuilen doen automatisch aan adviserende upselling, waardoor bijgerechten of een groter menu toch net iets eenvoudiger verkocht wordt. Bovendien staan gasten vaak meer ontspannen bij een bestelzuil dan bij de kassa, nemen ze beter de tijd voor hun bestelling en bestellen daardoor toch vaak sneller meer!

 

3. QR-bestellen populair, veilig én effectief!

QR-bestellen is een van de nieuwste technische ontwikkelingen in de horeca: gasten nemen plaats aan tafel of aan de bar, scannen een speciale QR-code op een sticker of een bordje, en komen zo op je bestelwebsite. Hier kiezen ze in alle rust hun bestelling uit en betalen via bijvoorbeeld iDEAL. De bestelling wordt direct doorgestuurd naar de keuken of bar, deze gaat aan de slag en kan vervolgens de bediening het bestelde persoonlijk laten uitserveren. QR-bestellen zit in de lift: gasten vinden het leuk om te proberen, hebben het snel onder de knie en waarderen de extra servicevorm, zéker op een druk terras. QR-bestellen is ook uitstekend geschikt als extra servicevorm tijdens de coronacrisis, omdat je eenvoudiger afstand kunt bewaren. De resultaten uit de praktijk laten tenslotte zien dat het ook een winstgevende oplossing is om aan je bedrijfsprocessen toe te voegen: QR-bestellen levert al snel 15-20% meer omzet op!

 

Benieuwd hoe onze online oplossingen jou deze 3 voordelen kunnen gaan opleveren? Neem vrijblijvend contact met ons op.